Avvecklar Middagsfrid – och ingår avtal med Linas Matkasse
Den sista september planerar Axfood att avveckla sitt matkassebolag Middagsfrid efter svag marknadsutveckling, och hänvisa sina kunder till Linas Matkasse.
– Middagsfrid har under de senaste åren skapat ett modernt och uppskattat erbjudande av matkassar och bidragit med matinnovation inom Axfoodkoncernen. Vi håller löpande en hög utvecklingstakt för att stärka vår konkurrenskraft inom många områden, men som en följd av en svag marknadsutveckling för färdigplanerade matkassar har vi nu landat i beslutet att avveckla Middagsfrid och i stället ta vidare värdena som skapats i Middagsfrid i nya former, säger Carl Stenbeck, strategi- och affärsutvecklingsdirektör för Axfood i ett pressmeddelande.
Samarbetet med Cheffelo, som ligger bakom Linas Matkasse, syftar till att erbjuda Middagsfrids prenumeranter att handla deras matkassar istället. Enligt Linas Matkasses hemsida kommer Middagsfrid att hänvisa sin kundbas på 14000, varav 4000 aktiva medlemmar till dem och erbjuda förmåndliga rabattkoder. Avtalet träder i kraft med omedelbar verkan. Cheffelo kommer att betala upp till 3 miljoner kronor till Middagsfrid.
– Tillsammans med Linas Matkasse har Middagsfrid varit en pionjär inom matkassebranschen, och båda företagen har varit instrumentala i att bygga upp matkassekategorin i Sverige. Jag är säker på att detta avtal kommer att stödja vår fortsatta lönsamma resa. Vi tror starkt på potentialen för kundunika matkassar som sparar tid och förenklar förberedelsen av goda vardagsmåltider och vårt team ser fram emot att välkomna nya kunder, säger Walker Kinman, vd på Cheffelo i en kommentar på hemsidan.